JORDI FORNAS I MARTÍNEZ
Barcelona, 1927-2011
Va estudiar a
l'escola de Belles Arts Sant Jordi de Barcelona, on va obtenir el títol de
professor llicenciat a finals dels anys 40. L'any 1949 és becat per la Fundació
Amigó Cuyàs amb una beca d'estudis per Espanya i la Beca a la residència de
pintors de Granada.
Durant el període
de 1949 a 1954 va marxar a viure a Eivissa, on es desintoxicà de molts dels
conceptes dictats a l'Escola de belles Arts de l'època franquista. Allà va aconseguir desfer-se de tot l’academicisme i va trobar la llibertat, tant personal
com creativa. Aquesta etapa eivissenca el marcarà per tota la vida. És durant
aquest mateix període que va exposar, juntament amb l'escultor Isern i el pintor
Aleu, a la Nasjonalgalleriet d'Oslo, sota l'organització del Ministeri
d'Assumptes Exteriors de Noruega.
L’any 1954 va tornar a
Barcelona i l'any 1955 va rebre la Beca de l'Institut Francès de Barcelona que li va permetre instal·lar-se una temporada a París. Ja de nou a Barcelona, li van fer l’encàrrec de
decorar amb pintures murals l'absis de l'església de Montroig (Terol). Durant
aquests anys, la seva activitat expositiva es va centrar en la participació en
diverses exposicions d'àmbit municipal, a la I Biennal Hispanoamericana d'Art
als Salons d'Octubre i de Maig a Barcelona, en diverses edicions.
A partir del 1960,
es dedicà plenament al disseny gràfic i, d'ençà de la seva col·laboració amb
editorials del país, esdevé un dels principals responsables de la renovació
estètica en les publicacions catalanes. Durant aquesta època va ser el principal
dissenyador de la imatge d’Edicions 62, dissenyant col·leccions tan
emblemàtiques com “La cua de palla”, “El cangur” “Llibres a l’abast” o la “Gran
Enciclopèdia Catalana”, entre d’altres, i incorporant un disseny modern i
trencador. L’any 1964 li encarregaren el
disseny de la revista Serra d’Or, així com diverses col·leccions de Publicacions
de l’Abadia de Montserrat.
Paral·lelament a
tot el món editorial, va ser el responsable,
des dels seus inicis, de tot el disseny i gran part de les fotografies
dels discos de la Nova Cançó.
Fruit d'aquesta
intensa tasca com a dissenyador, va ser guardonat amb els Premis Delta FAD pel
disseny de les cobertes de llibres i caràtules de discos.
L'any 1975 va tornar
completament renovat a la pintura i va comença a treballar en el camp de
l'escultura, activitats que va seguir desenvolupant fins el mateix dia de la seva mort,
l'1 de setembre del 2011. D'aquest darrer període destaca la seva participació
en l'exposició dels antics becaris del Govern francès al Saló del Tinell,
organitzada per l'Institut Francès de Barcelona.
A finals del 2004
organitzà l'exposició Taller Obert, que tingué lloc al seu estudi, on presentà
més de 300 obres: un ampli recorregut per la seva trajectòria com a pintor i
escultor.
A principis de
l'any 2006 va inaugurar, a l'Espai Guinovart d'Agramunt, la que serà l'última
mostra pública de la seva obra més recent.
Repassant uns escrits personals del meu pare, Llucià Navarro Rodon, m'he trobat que, entre altres coses, explica que durant la beca de la Fundació Amigó Cuyás que se li va concedir quan estudiava Belles Arts, feu una estada per pintar a Eivissa i allí, coincidí amb el seu company d'estudis (que no de curs) Jordi Fornas.
ResponEliminaExplica amb molt de detall la trobada amb el seu amic i també com aquest, durant la llarga conversa que mantingueren, el féu partícep de l'experiència vital que experimentva i li explicà com s'enfrontà durant aquella etapa a Eivissa amb el canvi personal i creatiu que, finalment, assolí.
Si els interessa el text sencer, facin-m'ho saber a
Salutacions cordials
Francesc Navarro Pérez-Dolz
Bon dia,
ResponEliminaM'agradaria posar-me en contacte amb qui porti ara la feina artistica del Jordi Fornas,
escric de part de la Claca, la companyia fa 50 anys i estem buscant les fotografies.
Moltes gracies, disculpeu pero no he trobat un altre canal de comunicació.
Marina.
Hola família!
ResponEliminaNo se si pot ser interessant fer constar que també va dissenyar les col·leccions de l'editorial Pòrtic durant els primers anys, a partir del 1963. Així com la seva marca i el logotip de l'empresa.
També ho va fer de la llibreria Claris, amb una marca preciosa. Tots els llibres que es venien s'embolicaven amb un paper dissenyat per ell així com també les bosses.
Son records d'una infància molt vinculats a la seva obra pictòrica meravellosa i a uns dissenys gràfics trencadors i visualment molt atractius.
M'encanta el bloc, felicitats a qui l'hagi dissenyat
Núria Fornas
hola buenos días. En ICON DESIGN vamos a publicar un artículo sobre Jordi Fornas y su obra; nos gustaría utilizar la imagen que encabeza su biografía en este blog por lo que les pedimos permiso para utilizarla. Les rogaría que me pudieran responder a pperez@elpais.es
ResponEliminaMuchas gracias por su ayuda.
Paola Pérez, editora gráfica ICON